Autorem Kolumny Trzech Orłów na terenie Państwowego Muzeum na Majdanku jest Albin Maria Boniecki. Będąc więźniem Majdanka skierowany został do pracy w tzw. akcji upiększania obozu. Celem akcji było stworzenie iluzji porządku, normalnego życia w obozie przed zbliżającą się inspekcją Międzynarodowego Czerwonego Krzyża.

Na szczycie Kolumny umieszczono rzeźbioną głowicę w formie urny oplecionej laurowym wieńcem, z której wzbiją się w powietrze trzy skrzydlate istoty – połączenie gołębia i orła. Wieniec symbolizował zwycięstwo, a ptaki miały nieść przesłanie wolności, siły i walki. Miały one również uosabiać symbolicznie trzy postacie – mężczyznę, kobietę i dziecko – wspólnie chroniące kulę ziemską, na której się wspierają.
Po wyzwoleniu obozu w 1944 roku rzeźby ptaków zostały zniszczone przez żołnierzy i okoliczną ludność, którzy błędnie odczytali je jako symbol nazistowski. Dopiero po 18 latach wrócono do idei rekonstrukcji pomnika. W 1969 roku wykonano metalowy odlew ptaków, jednak Boniecki nie zaakceptował nowego kształtu – tuż przed śmiercią przesłał własny rysunek i apel o wierne odtworzenie pierwotnej formy.
W 2011 roku Państwowe Muzeum na Majdanku przeprowadziło gruntowną konserwację pomnika. Najważniejszym elementem prac było stworzenie nowej rzeźby trzech ptaków – tym razem według oryginalnego projektu Bonieckiego.
Wewnątrz Kolumny Boniecki w blaszanym pudełku umieścił prochy ofiar obozu celem oddania hołdu wszystkim tym, którzy oddali życie na Majdanku. Przez ten fakt, Kolumna staję się pierwszym pomnikiem-mauzoleum ku czci ofiar Majdanka jeszcze w czasie funkcjonowania obozu.