Komunikacja publiczna w Lublinie – przewodnik dla turystów

Lublin to jedno z najpiękniejszych miast wschodniej Polski, oferujące turystom liczne zabytki, klimatyczne uliczki Starego Miasta i bogatą ofertę kulturalną. Aby sprawnie poruszać się po mieście, warto skorzystać z dobrze rozwiniętej komunikacji miejskiej, obsługiwanej przez Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie (ZDiTM Lublin). Jaki bilet wybrać w Lublinie? Kiedy i gdzie kasować bilet w komunikacji miejskiej w Lublinie? Ten artykuł odpowiada na odwieczne pytania turystów.

Środki transportu

Lublin oferuje:

  • Autobusy – kursujące zarówno po centrum, jak i do dalszych dzielnic oraz okolicznych miejscowości.
  • Trolejbusy – charakterystyczne pojazdy elektryczne, ciche i ekologiczne, dostępne głównie w centrum miasta i jego najbliższych okolicach. Wszystkie posiadające klimatyzację.

Pojazdy są nowoczesne, wyposażone w tablice elektroniczne, zapowiedzi głosowe. Wszystkie są przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Strefy biletowe

W lubelskiej komunikacji wyróżnia się dwie strefy biletowe: 1 i 2.

Strefa 1 to granice administracyjne miasta

Strefa 2 to ościenne gminy wokół miasta Lublin.

W rezultacie, zdecydowana większość turystów nie korzysta ze strefy biletowej nr 2 bowiem wszystkie atrakcje w mieście Lublin (muzea, parki, Zalew Zemborzycki) znajdują się w 1 strefie biletowej.

Gdzie kupić bilety?

Bilety można kupić na kilka sposobów:

  • W biletomatach – znajdują się na większości przystanków oraz we wszystkich pojazdach (tylko bilety czasowe);
  • W kasownikach – znajdują się każdym autobusie – mają kolor zielony (tylko bilety jednoprzejazdowe)
  • W kioskach i punktach sprzedaży – oznaczonych logo ZDiTM Lublin (tylko bilety czasowe);
  • Przez aplikacje mobilne – np. SkyCash, mPay, moBiLET, Jakdojade (tylko bilety czasowe);
  • Przez aplikację ZDiTM – „LUBIKA” – bilety czasowe i przystankowe.
Biletomat – jeden z modeli dostępnych w każdym autobusie i trolejbusie

Rodzaje biletów

W Lublinie obowiązują bilety czasowe, jednoprzejazdowe i przystankowe. Oto najważniejsze z nich:

Bilety czasowe:

  • 15-minutowy – 3,00 zł (ulgowy: 1,50 zł)
  • 40-minutowy – 4,00 zł (ulgowy: 2,00 zł)
  • 90-minutowy – 4,80 zł (ulgowy: 2,40 zł)
  • 6-godzinny – 8,20 zł (ulgowy: 4,10 zł)
  • 24-godzinny – 13,20 zł (ulgowy: 6,60 zł)

Bilety czasowe są do kupienia w punktach sprzedaży (głównie kioskach) biletomatach przy przystankach, biletomatach w środku pojazdu oraz w aplikacjach na telefony.

Kasownik do biletów papierowych i skanowania kody qr dla biletów przystankowych

Bilet jednoprzejazdowy (bez limitu czasowego):

4,60 zł (ulgowy: 2,30 zł) –  ważny tylko w autobusie gdzie bilet został zakupiony, bez prawa przesiadki.

Bilety jednoprzejazdowy do kupienia wyłącznie w kasowniku ze zdjęcia. Należy wybrać rodzaj biletu (normalny/ulgowy) i przyłożyć kartę płatniczą. Bilet zapisze się na karcie płatniczej. To opcja zakupu biletu gdy nie działa biletomat lub zapomnimy o instalacji aplikacji na telefon.

Kasownik dla podróżnych nie posiadających biletów papierowych lub aplikacji.

Bilety przystankowe:

BILETY TARYFY PRZYSTANKOWEJ
Liczba przystankówSTREFA 1+2
NORMALNYULGOWY
za pierwszy0,86 zł0,43 zł
za drugi0,62 zł0,31 zł
za trzeci0,54 zł0,27 zł
Za każdy kolejny w przedziale4-50,32 zł0,16 zł
6-70,22 zł0,11 zł
8-120,14 zł0,07 zł
13-150,08 zł0,04 zł
16-290,04 zł0,02 zł
od 300,00 zł0,00 zł

Aby skorzystać z biletów przystankowych należy pobrać aplikację LUBIKA na swój smartfon. Następnie doładować konto przy użyciu karty. Przy każdorazowym wejściu do autobusu/trolejbusu należy zeskanować kod qr na kasowniku bądź wpisać numer boczny autobusu (numer zamieszczony zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz pojazdu). Po zeskanowaniu kodu qr bądź wpisaniu numeru bocznego należy zapłacić za całość trasy. Przy wysiadaniu należy powrócić do aplikacji – tj. wykonać check-out. Wtedy na nasze konto w aplikacji powrócą środki za niewykorzystane przystanki a dokładniej – zostaniemy obciążeni za faktyczną liczbę przejechanych przystanków wedle tabeli powyżej.

UWAGA! check-out należy wykonać bezpośrednio przy wysiadaniu. Jeżeli autobus ruszy to może automatycznie wymusić check-out na kolejnym przystanku – to wygeneruje wyższy koszt przejazdu.

Jak korzystać z biletu?

  • Kasowanie biletu: Po wejściu do pojazdu, należy niezwłocznie skasować bilet w kasowniku. W przypadku biletów elektronicznych – aktywuj je w aplikacji.
  • Kontrola biletów: W pojazdach mogą pojawić się kontrolerzy – brak ważnego biletu grozi mandatem.
  • Przesiadki: Na bilecie czasowym możesz przesiadać się dowolną liczbę razy, o ile mieścisz się w limicie czasowym.

Zniżki i ulgi

Z ulg mogą korzystać m.in.:

  • dzieci i młodzież ucząca się,
  • studenci, doktoranci
  • seniorzy,

Z bezpłatnych przejazdów mogą korzystać m.in.:

  • dzieci do lat 7,
  • dzieci z niepełnosprawnością do 16 roku życia,
  • osoby, które ukończyły 65 rok życia,
  • i inni…

Warto sprawdzić zasady ulg na stronie: zdtm.lublin.eu

Planowanie podróży

Do planowania przejazdów warto używać aplikacji:

  • Jakdojade – pokazuje najlepsze połączenia komunikacji miejskiej.
  • Google Maps – obsługuje rozkład jazdy w Lublinie.
  • Oficjalna strona ZDiTM Lublin – z aktualnymi rozkładami jazdy.

Podsumowanie:
Komunikacja miejska w Lublinie to szybki, wygodny i niedrogi sposób poruszania się po mieście. Z szeroką ofertą biletową i przyjaznymi rozwiązaniami dla turystów, podróżowanie po Lublinie staje się proste i przyjemne.

Więcej o komunikacji: https://zdtm.lublin.eu/